Friday, February 01, 2013

Ukhwah dari Keimanan


Bismillah.

Dengarlah wahai adik, abang dan kakak akan pesananku ini:

Walaupun kita pernah satu tadika, satu kelas, satu kuliah, satu universiti tetapi kita tidak akan pernah berjumpa pada hakikatnya selagi kita tidak pernah merasakan bertemu dan berpisah kerana Allah.

Ukhuwwah kerana Allah lebih kuat berbanding ukhuwwah kerana makan, ukhuwwah kerana satu line telefon (etisalat,dll), ukhuwwah kerana satu tempat kerja dan selainnya.

Maka binalah ukhuwwah itu atas dasar mahabbah kerana Allah dan Rasulullah SAW sebagaimana Sayyiduna Muhammad Rasulillah SAW beserta para sahabat Baginda SAW dalam perihal berukhuwwah dan berkasih sayang kerana Allah.

Ianya mungkin ringan dimulut untuk menyatakan ukhuwwah fillah tetapi terkadang apa yang diterangkan dengan perkataan itu tidak cukup menggambarkan apa yang tersurat apatah lagi yang tersirat. Hanya dengan ada praktikalnya baru dapat kita merasakan apa yang tersirat disebalik yang tersurat itu.

In shaaAllah.

No comments:

Post a Comment

i am typing...

New Premium Post

Pesanan untuk muslimah yang ingin berkeluarga

“Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan u...